Reklaamsisu sotsiaalmeedias tekitab segadust: sügiseks valmib reklaamiseaduse juhend
Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti ning Turundajate liidu koostöös on sügiseks valmimas reklaamiseaduse juhend, mis muu hulgas selgitab ka, kuidas sotsiaalmeedias reklaami muust sisust eraldada.
Juhendi koostamine on vajalik, sest reklaampostituste tegemise osas valitseb sotsiaalmeedia mõjuisikute seas segadus. "Oleme täheldanud, et ei saada vist aru, et kui teed reklaami, siis reklaam peab olema muust teabest selgelt eristatav ja selle reklaami nägija peab aru saama, et tegemist on reklaamiga," ütles Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti kaubandustalituse juht Birgit Valgus "Vikerhommikus".
Selleks, et jälgijad saaksid aru, et tegemist on reklaamiga, peab mõjuisik selle vastavalt märgistama. Näiteks võib ta postitusele lisada #ad, #reklaam vms. Reklaam on kõik, mille avaldamine teenib mõne kauba või müügi suurendamise eesmärki. Selle alla kuuluvad näiteks koostööd, mille eest on mõjuisik raha või tasuta tooteid/teenuseid saanud, aga ka näiteks suunamudijatele kingituseks saadetud pakid. Reklaami alla ei lähe aga see, kui mõjuisik jagab oma isiklikku kogemust.
Suunamudija Martti Hallik ütles, et üritab enda kontole sisu loomisel jälgida seda, et reklaami liiga paljuks ei läheks. Suve alguses, jõulude ajal ja kooli alguses on see aga keerulisem, sest siis Halliku sõnul brändide koostöösoov tavapärasest suurem. "Siis võib olla on tõesti Instagramis kaks postitust järjest, kus on reklaam. Aga tihtipeale üritad ikka nii, et sa toodad vahele sisu, mis on nii-öelda tavaline sisu," ütles Hallik ja lisas, et oma koostöövideodele paneb ta alati juurde märgistuse #ad.
Ta lisas, et jälgijatele jääb tihti mulje, nagu saaksid suunamudijad iga oma liigutuse eest raha. "Tekibki teistsugune efekt, kus sa ütled not sponsored. Sa tõstad käest üles ja ütled, et mulle päriselt meeldib see asi, not sponsored," rääkis Hallik.
Mitmed mõjuisikud ei taju end aga reklaami edastajatena. "Neile justkui üldse reklaamiseadus ei kohaldukski. Kahjuks see nii ei ole – ikka kõik, kes reklaami avalikustavad, peavad seadust järgima. Sinna ei kuulu ka mitte ainult avalikustajad, vaid ka need, kes reklaami tellivad nende käest. Vastutajad on ju kõik – teostaja, tellija ja avalikustaja," ütles Valgus.
Otseseid karistusi suunamudijatele reklaamiseaduse rikkumise eest esialgu ei kaasne. "Eesmärk ei ole kedagi karistama hakata. Pigem tahame ikkagi läbi tähelepanu juhtimiste, märgukirjade ja selgituste asjad korda saada," ütles Valgus. Märgukirju ja selgitusi on nad juba mitmeid saatnud. Näiteks ei tea mõjuisikud tihtipeale seda, et alkoholi reklaami avaldamine on neile täielikult keelatud.
Halliku sõnul on reeglite teadmine eriti keeruline alles alustavate mõjuisikute seast, kelle jaoks võib kehtivate seaduste ja reeglite info leidmine keeruliseks osutada. "Tänaseks päevaks olen mina uurinud enda jaoks mingid asjad välja ja oskan juba teadlikult mingeid otsuseid teha. Aga ongi see, et kuhu saaks noor inimene pöörduda?" rääkis Hallik.
Reklaamiseaduse juhend annab aga ka noortele võimaluse reklaamireeglitest paremini aru saada. Juhend võib puudutada ka neid inimesi, kes praegu veel mõjutajad ei olegi. "Sotsiaalmeedia ja reklaamindus on väga kiiresti arenevad valdkonnad. Kui brändil on ikkagi vaja teatud isikut – kellel võib olla on juba rohkem jälgijaid, kuid kes varem ei ole üldse mõjutaja olnud – ta leiab selle isiku ja läbi selle samamoodi saab hakata oma tooteid turustama vastavalt sellele sihtgrupile, kes on selle mõjutaja jälgijad," ütles Valgus.
Toimetaja: Victoria Maripuu